Volume: 4, 2025
4th International PhD Student’s Conference at the University of Life Sciences in Lublin, Poland:
ENVIRONMENT – PLANT – ANIMAL – PRODUCT
Abstract number: OL003
DOI: https://doi.org/10.24326/ICDSUPL4.OL003
Published online: 9 April 2025
ICDSUPL, 4, OL003 (2025)
The brain under power. Digital stimuli and mental health of young people
Hanna Karakuła-Juchnowicz1*
1 Clinic of Psychiatry, Psychotherapy and Early Intervention, Medical University of Lublin, Głuska 1, 20-439 Lublin, Poland
Abstract
The lecture discusses the impact of the digital environment – including smartphones, social media, online games – on mental health, especially in young people. It draws attention to the neuroplasticity of the brain during adolescence and its susceptibility to excess stimuli. The adolescent brain is characterized by high plasticity and immaturity of the prefrontal cortex, responsible for impulse control and planning. At the same time, excessive activity of the reward system, stimulated by interactions in social media (e.g. likes), can lead to behavioral addictions and the search for immediate gratification. Information overload and constant digital stimulation result in a decrease in the ability to concentrate, increased stress and reduced mental efficiency. In the context of mental health, social comparison mechanisms pose a particular threat, which distort the image of reality and can lead to a decrease in self-esteem, anxiety and depressive symptoms, suicide. An important aspect discussed in the lecture is the impact of blue light emitted by screens on the quality of sleep – disorders in the secretion of melatonin result in worse night-time regeneration, which in turn translates into emotional and cognitive difficulties. Phenomena such as digital addiction (e.g. to games), fragmentation of identity, brutalization of language, cyberbullying and patostreaming will also be addressed. Algorithms promoting extreme content contribute to social polarization, locking ourselves in information bubbles and increasing aggression in public spaces. The second part of the lecture also points out the positive aspects of digitization, such as easy access to knowledge, development of creativity or new forms of community and psychological support. However, attention was drawn to the need to maintain digital hygiene – limiting exposure to screens, promoting offline activity and educating a critical approach to content. Preventive measures, interdisciplinary cooperation of specialists and strengthening the role of parents and teachers in shaping healthy digital habits are of key importance. The entire lecture is an appeal for conscious, responsible use of technologies, which – although they offer many possibilities – can also carry serious risks to mental health.
The research was carried out within the Lublin Digital Union (LUC) and was funded by the Ministry of Education and Science (actually Ministry of Science and Higher Education) in Poland, Grant No. MEiN/2023/DPI/2196.
Mózg pod napięciem. Cyfrowe bodźce a zdrowie psychiczne młodych ludzi
Wykład porusza wpływ cyfrowego środowiska – obejmującego m.in. smartfony, media społecznościowe, gry online – na zdrowie psychiczne, szczególnie młodzieży. Zwraca uwagę na neuroplastyczność mózgu w okresie dorastania oraz jego podatność na nadmiar bodźców. Mózg adolescenta charakteryzuje się dużą plastycznością oraz niedojrzałością kory przedczołowej, odpowiedzialnej za kontrolę impulsów i planowanie. Równocześnie nadmierna aktywność układu nagrody, stymulowanego przez interakcje w mediach społecznościowych (np. lajki), może prowadzić do uzależnień behawioralnych i poszukiwania natychmiastowej gratyfikacji. Przeciążenie informacyjne i ciągła stymulacja cyfrowa skutkują spadkiem zdolności koncentracji, wzmożonym stresem oraz obniżeniem efektywności umysłowej. W kontekście zdrowia psychicznego szczególne zagrożenie stanowią mechanizmy porównań społecznych, które zniekształcają obraz rzeczywistości i mogą prowadzić do spadku samooceny, lęku i objawów depresyjnych, samobójstw. Ważnym aspektem omawianym w wykładzie jest wpływ niebieskiego światła emitowanego przez ekrany na jakość snu – zaburzenia w wydzielaniu melatoniny skutkują pogorszeniem regeneracji nocnej, co z kolei przekłada się na trudności emocjonalne i poznawcze. Poruszone zostaną też zjawiska takie jak uzależnienie cyfrowe (np. od gier), fragmentaryzacja tożsamości, brutalizacja języka, cyberprzemoc i patostreaming. Algorytmy promujące skrajne treści przyczyniają się do polaryzacji społecznej, zamykania się w bańkach informacyjnych oraz wzrostu agresji w przestrzeni publicznej. W drugiej części wykładu wskazano także pozytywne aspekty cyfryzacji, takie jak łatwy dostęp do wiedzy, rozwój kreatywności czy nowe formy wspólnotowości i wsparcia psychicznego. Zwrócono jednak uwagę na konieczność zachowania higieny cyfrowej – ograniczania ekspozycji na ekrany, promowania aktywności offline oraz edukacji krytycznego podejścia do treści. Kluczowe znaczenie mają działania profilaktyczne, interdyscyplinarna współpraca specjalistów oraz wzmacnianie roli rodziców i nauczycieli w kształtowaniu zdrowych nawyków cyfrowych. Całość wykładu stanowi apel o świadome, odpowiedzialne korzystanie z technologii, które – choć oferują wiele możliwości – mogą również nieść poważne zagrożenia dla zdrowia psychicznego.
How to cite
H. Karakuła-Juchnowicz, 2025. The brain under power. Digital stimuli and mental health of young people. In: 4th International PhD Student’s Conference at the University of Life Sciences in Lublin, Poland: Environment – Plant – Animal – Product. https://doi.org/10.24326/ICDSUPL4.OL003