Volume: 4, 2025
4th International PhD Student’s Conference at the University of Life Sciences in Lublin, Poland:
ENVIRONMENT – PLANT – ANIMAL – PRODUCT
Abstract number: OL006
DOI: https://doi.org/10.24326/ICDSUPL4.OL006
Published online: 9 April 2025
ICDSUPL, 4, OL006 (2025)
Can animals use digital solutions and artificial intelligence?
In other words… Swipe right for treats. Do pets really enjoy electronic play?
Kamila Kaszycka1, Aleksandra Marzec2
1 Department of Ethology and Wildlife Management, University of Life Sciences in Lublin, Akademicka 13, 20-950 Lublin, Poland
2 Department of Biochemistry and Toxicology, University of Life Sciences in Lublin, Akademicka 13, 20-950 Lublin, Poland
Abstract
Today’s world is increasingly being defined by technology—phones, AI assistants, VR… The boundaries between the physical and digital have begun to blur—not only for humans but also for pets. From interactive laser toys to tablet games, digital play has emerged as a fascinating extension of the pet-human dynamic. Once limited to traditional toys and outdoor activities, pet enrichment ventures into digital, promising variety and mental stimulation.
But does this represent an evolution in pet care, or is it a byproduct of human innovation projected onto animals? This presentation dives into the rise of digital play, tracing its origins, growing cultural significance, and impact on pets’ well-being. Behavioural studies, insights from veterinarians, and an analysis of technological trends explore how pets perceive and interact with digital devices. Are these tools genuinely enhancing their lives, or do they lead to overstimulation, frustration, or dependency?
The discussion reflects on the role of human habits and pressures in shaping these trends. Are viral videos and the boom of pet tech industries driving a meaningful shift, or are they creating miniature screen addicts? By examining the promises and pitfalls of digital play, this lecture advocates for a balanced approach that integrates innovation’s benefits with the real-world play and physical interaction.
Czy zwierzęta mogą korzystać z rozwiązań cyfrowych i sztucznej inteligencji?
Innymi słowy… Przesuń w prawo po smakołyk. Czy zwierzęta naprawdę lubią elektroniczną zabawę?
Współczesny świat coraz bardziej definiuje technologia – telefony, asystenci AI, wirtualna rzeczywistość… Granice między rzeczywistością fizyczną a cyfrową zaczynają się zacierać – i to nie tylko dla ludzi, ale także dla zwierząt. Od interaktywnych zabawek laserowych po gry na tabletach – cyfrowa rozrywka stała się intrygującym rozszerzeniem relacji człowiek–zwierzę. Wzbogacanie życia zwierząt, niegdyś ograniczone do tradycyjnych zabawek i aktywności na świeżym powietrzu, wkracza w sferę cyfrową, obiecując różnorodność i stymulację umysłową.
Czy jednak mamy do czynienia z ewolucją w opiece nad zwierzętami, czy może jedynie efektem ludzkiej innowacyjności rzutowanej na zwierzęta? Niniejsza prezentacja przygląda się rozwojowi cyfrowej rozrywki dla zwierząt, śledząc jej początki, rosnące znaczenie kulturowe oraz wpływ na dobrostan zwierząt. Badania behawioralne, opinie lekarzy weterynarii oraz analiza trendów technologicznych pozwolą lepiej zrozumieć, jak zwierzęta postrzegają i wchodzą w interakcje z urządzeniami cyfrowymi. Czy te narzędzia rzeczywiście wzbogacają ich życie, czy raczej prowadzą do przestymulowania, frustracji lub uzależnienia?
Dyskusja ta uwzględnia również rolę ludzkich nawyków i nacisków w kształtowaniu tych trendów. Czy popularność filmików w mediach społecznościowych i rozwój branży technologii dla zwierząt prowadzą do istotnej zmiany, czy może tworzą pokolenie czworonogów uzależnionych od ekranów? Analizując zarówno zalety, jak i zagrożenia cyfrowej zabawy, wykład ten zachęca do zrównoważonego podejścia, łączącego korzyści płynące z innowacji z realną zabawą i fizycznymi interakcjami.
How to cite
K. Kaszycka, A. Marzec, 2025. Can animals use digital solutions and artificial intelligence? In other words… Swipe right for treats. Do pets really enjoy electronic play?. In: 4th International PhD Student’s Conference at the University of Life Sciences in Lublin, Poland: Environment – Plant – Animal – Product. https://doi.org/10.24326/ICDSUPL4.OL006